Menu Zavřeno

Úlohy - OSP = Obecné studijní předpoklady

OSP Verbální oddíl úloha ID 580

Elektromagnetické zbraně dokáží zničit počítače, elektroniku a elektrické rozvody, čímž ochromí značnou část civilních i vojenských systémů. Náhlé zesílení elektromagnetického pole vyvolá ve vodičích vlny elektrického proudu. Tím dojde ke spálení elektrických zařízení, a zvláště pak polovodičových čipů. Účinek elektromagnetického rázu však může být závislý na místních podmínkách a jen těžko se předpovídá. Nepřátelská elektronika může být chráněna štíty.  Ráz ale nepoškodí spojenecká zařízení v dosahu.

zdroj: 21stoleti.cz


Která z následujících částí uvedeného textu není v souladu s jeho celkovým vyzněním?


OSP Verbální oddíl úloha ID 573

Podle dobře známe teorie X mají lidé většinou tendenci se práci vyhýbat, jsou od přírody pohodlní a je třeba je podněcovat, kontrolovat a podle potřeby postihovat. Teorie X zdůrazňuje ve výkonu řídící funkce potřebu manipulativního přístupu. Na člověka nahlíží jako na pudového živočicha, v jehož povaze je vlastní zlo a kterého motivuje moc nebo síla. Za základní formu lidských vztahů považuje soutěživost. Rozhodující sociální jednotkou je podle ní jednotlivec. Zaměstnanci proto budou většinou pracovat jenom pro  pocit z vykonané práce. Přístup a postoj člověka k člověku nejreálněji vyjadřuje nedůvěra a pesimizmus.

zdroj: E. Bedrnová, I. Nový, Psychologie a sociologie v řízení firmy


Které z následujících částí uvedeného textu není v souladu s jeho celkovým vyzněním?


OSP Verbální oddíl úloha ID 557

Hvězdoš jarní je stálezelené ponořená rostlina s drobounkými kvítky, která je svými kořeny pevně zakotvena ve dně. Její celková výška je 5−40 cm, přičemž její velká část se skrývá pod vodou. Kvítky vyrůstající od května do června v podpaždí listů jsou velice malé, téměř nezřetelné. Relativně nenáročný hvězdoš upřednostňuje slunečnou polohu, může ale vyrůst i v polostínu a stínu. Ideální hloubka vody je 30−60 cm. V jezírkách či pomalu tekoucí vodě má důležitou funkci jako výrobce kyslíku, prvku nezbytně důležitého pro udržení kvality vody.

zdroj: Lexikon Zahradní jezírka, nakl. Rebo


Které/á z následujících tvrzení vyplývá/ají z uvedeného textu?

I. Hvězdoš jarní může být někdy růst i celý ponořený pod vodou.

II. Hvězdoš jarní má v jezírkách nebo pomalu tekoucí vodě podstatnou roli při tvorbě kyslíku, který dýcháme.

III. Hvězdoš jarní může růst i v poměrně rychle tekoucí vodě, tam se ale nepodílí na tvorbě kyslíku.


OSP Analytický oddíl úloha ID 547

Máme obyčejný balíček karet (bez žolíků). Náhodně jich deset vytáhneme. Kolik z vytažených karet bude křížových?

  1. Kárových, pikových i srdcových karet jsme vytáhli stejně.
  2. Křížových karet je stejně, jako je součet kárových a pikových karet zmenšený o pět.

OSP Analytický oddíl úloha ID 540

Petr s Pavlem mají dohromady 30 let. Kolik let bude Pavlovi za 3 roky?

  1. Za dva roky bude Petrovi stejně, jako bylo Pavlovi před čtyřmi lety.
  2. Před čtyřmi lety bylo Pavlovi 8 let.

OSP Analytický oddíl úloha ID 539

V debatním klubu sedělo v kruhu šest spolužáků (Petr, David, Štěpán, Zdena, Alena a Radka). Každý z nich chtěl ostatním zarecitovat báseň, kterou složil. Aby se rozhodlo, v jakém pořadí budou recitovat, všichni hodili šestistěnnou kostkou.  Ten kdo hodil největší číslo, recitoval první, ten kdo hodil druhé největší, číslo recitoval druhý, atd.

Víme že:

  • Žádní dva spolužáci nehodili stejné číslo.
  • Petr hodil číslo o tři větší než Alena.
  • Číslo, které hodil David, se rovnalo součtu čísel jeho sousedů.
  • Zdena recitovala druhá.
  • Štěpán seděl vedle Radky a Zdeny.
  • Radka hodila číslo větší než dva.

Které tvrzení určitě není pravdivé?


OSP Analytický oddíl úloha ID 538

V debatním klubu sedělo v kruhu šest spolužáků (Petr, David, Štěpán, Zdena, Alena a Radka). Každý z nich chtěl ostatním zarecitovat báseň, kterou složil. Aby se rozhodlo, v jakém pořadí budou recitovat, všichni hodili šestistěnnou kostkou.  Ten kdo hodil největší číslo, recitoval první, ten kdo hodil druhé největší, číslo recitoval druhý, atd.

Víme že:

  • Žádní dva spolužáci nehodili stejné číslo.
  • Petr hodil číslo o tři větší než Alena.
  • Číslo, které hodil David, se rovnalo součtu čísel jeho sousedů.
  • Zdena recitovala druhá.
  • Štěpán seděl vedle Radky a Zdeny.
  • Radka hodila číslo větší než dva.

Jaké číslo mohl hodit Štěpán?


OSP Analytický oddíl úloha ID 536

Hongkongský barman míchá různé drinky. Ve svém baru používá pro drinky vlastní specifické názvy a všechny drinky míchá pomocí stejné odměrky. Smícháním jedné odměrky džusu a jedné odměrky vodky vznikne drink pong. Smícháním jedné odměrky koly a jedné odměrky rumu vznikne drink ping. Smícháním jedné odměrky vodky a jedné odměrky rumu vznikne drink jong. Smícháním jedné odměrky džusu, jedné odměrky vodky a dvou odměrek rumu vznikne drink bong. Pokud smíchá jednu odměrku drinku jong, dvě odměrky drinku bong a jednu odměrku drinku pong, vznikne drink bing. Pokud smíchá dvě odměrky drinku bing a jednu odměrku drinku ping, vznikne drink gong.

Kolik rumu je v jedné odměrce drinku gong?


OSP Verbální oddíl úloha ID 524

Osudy většiny vysoce reaktivních dětí jsou rovněž ovlivňovány světem kolem nich – možná ještě více než u průměrného dítěte, alespoň podle průlomové nové teorie, která se nazývá „orchidejová hypotéza“. Tato teorie tvrdí, že mnoho dětí jsou jako pampelišky, kterým se daří prakticky v každém prostředí. Ale jiné děti, včetně vysoce reaktivních typů, jsou spíše jako orchideje: snadno zvadnou, přestože v téměř jakýchkoliv podmínkách dokážou vyrůst v silné a nádherné rostliny. Jak tvrdí Jan Belsky, hlavní zastánce tohoto názoru, reaktivita nervových systémů těchto dětí má za následek, že pro ně nepřízeň osudu v dětství představuje výraznou zátěž, ale současně dokážou těžit z příznivě podnětného prostředí víc než ostatní děti.

zdroj: CAIN, Susan. Ticho, upraveno


Která z následujících částí uvedeného textu není v souladu s jeho celkovým vyzněním?


OSP Analytický oddíl úloha ID 498

Myslím si číslo x, když k němu přičtu y, tak dostanu číslo z. Čemu se rovná součet x,y a z?

  1. x = 2
  2. z = 5

1 2 [3] 4 5 6