Rady maturantům s chladnou hlavou

Všeobecné vhodné rady:

  • Na novou státní maturitu nemyslete každý den,
    to je cesta do ústavu pro choromyslné.
  • Nepřestávejte v každodenní soustavné práci.
  • Nenechte se polekat novou státní maturitou, je to jen forma.
  • Vemte rozum do hrsti, maturita je zkouška dospělosti, nejde o to, jesti je nová, nebo stará.
  • Maturita Vás může nastartovat, pokud ji přijmete za svou.
  • Motivujte se a vyberte si úroveň maturity, která bude odpovídat Vaší ctižádosti.
  • Volte předměty a jejich úroveň s rozumem, příliš nepřestřelte, řiďte se preferencemi.
  • Neodflákněte výběr přemětů a jejich úrovně, tyto předměty pravděpodobně budete studovat i na vysoké škole.
  • Vezměte si přiměřený počet volitelných předmětů.
  • Na potítku se třikrát hluboce nadechněte a pusťte se do práce.

Matematika (státní):

  • Dobře si přečtěte zadání. Raději dvakrát, než řešit špatně. Nesnažte se šetřit čas rychlejším čtením.
  • Vyzkoušejte si test i do jejich záznamových archů, ať vás nezaskočí vzhled.
  • Projděte si oficiální klíče k řešení minulých maturit. Za některé správné odpovědi, které jsou špatně zapsané, se body neudělují!
  • Projděte si staré testy. Typy a struktura se pořád opakují, a tak v podstatě víte, co udělat (nejdřív) a nabrat tak body.
  • Dobře si rozmyslete, zda chcete svoji odpověď změnit, další šanci již nemáte!
  • Projitím minutlých testů víte, v čem zaostáváte. Procvičte si toto téma více.
  • Řešte tak, aby jste si byli jistí, že máte alespoň něco správně. Lepší udělat polovinu a projít, než stihnout vše - špatně.
  • Nespoléhejte moc na tabulky, snažte se, abyste věděli, že jen ty nejtěžší vzroce budete hledat.
  • Znejte svoje tabulky i kalkulačku. V tabulkách pak lehce najdete, co potřebujete a kalkulačka vás nebude zdržovat!
  • Projděte si typy funkcí:
    • Kam se funkce posune, když změníte koeficient u x2 nebo x a nebo konstantu?
    • Jak vypadá logaritmická funkce, když je základ mezi 0 a 1 a nebo větší než 1?
    • Co se děje s goniometrickými funkcemi (y = a · sin[b · (x - m)] + n), když změníte a/b/m/n ?
    • Jaké jsou definiční obory goniometrických funkcí?
    • Co se stane s exponenciálními funkcemi, když změníte základ / exponent?
    • Jaké jsou podmínky funkcí?

Angličtina (státní):

  • Nespoléhejte na to, že stačí mluvit chvilku. V nervozitě zapomenete mnoho věcí. Připravte si více a nestane se vám, že nebudete vědět, co dál.
  • Poproste vyučující, aby vám v hodině udělali poslechový test. I více testů.
  • Seznamte se s jednotlivými typy slohových prací/esejů. Zkuste si nějaký cvičně napsat a nechte své profesory to opravit.
  • Neutíkejte k angličtině jen proto, že matematika vám nevoní. Státní matematika je zvládnutelná (na rozdíl od AJ) i pro absolventy základní školy a typy úloh se notoricky opakují.
  • Rozmluvte se. Pokud vám to nejde, koukejte na filmy, čtěte knihy, mluvte s lidmi. Angličtina jako každý jiný jazyk je otázkou praxe a používání.
  • Naučte se typická gramatická pravidla (podmínkové věty přítomné/minulé/budoucí), významy dvojic slov (say/tell), členy (-/a/the), předložky (on/in/by/at/for..), tvoření záporů (prepositions: im-/ir-/un-...extensions: -less..), a další. Rády se objevují v testech.
  • Nepoužívejte moc slova, která neznáte. To, že můžete použít slovník ještě neznamená, že umíte tato slova také použít (spirit/ghost...)
  • Při psaní používejte věty, o kterých víte, že mají správný slovosled. Pozor na vazbu (slova, která stojí vedle sebe, protože tvoří významově jedno slovo).


Kam dál